dinsdag 9 september 2008

Sinke slaat keihard terug






Voormalig rechterhand kraakt Verdonk genadeloos af.

Op Nova was Ed Sinke te gast, de voormalig rechterhand van Rita Verdonk. Hij was haar adviseur, beschermer, zakenpartner en goede vriend. Kortom, als iemand haar goed gekend moet hebben, was hij het wel. Zo was hij aanwezig bij de Cafécoup, de poging om alsnog het leiderschap van de VVD weg te kapen van Mark Rutte en ging hij met haar mee toen zij de VVD werd uitgezet. TON was dus ook zijn kindje.

Echter, al snel prikt hij door Rita heen. Iedere maand is er wel iets, waardoor het vertrouwen in de politicus Verdonk weg ebt . Zo merkt hij op dat de lijstrekker van TON ging geloven dat zij “geweldig” was en alleen nog luisterde naar mensen “die haar narcisme voedde”, maar ondertussen amper inhoudelijk en organisatorisch bezig was, laat staan naar de Kamer ging.

De relatie met Verdonk raakt daarom bekoeld. Hij wil daarom oktober 2007 de handdoek in de ring gooien, maar zijn gevoel van vriendschap en loyaliteit besluiten hem toch aan te blijven. Tot hij even later wel vertrekt en later zware beschuldigen naar zijn hoofd krijgt geslingerd. Zo zou hij een greep uit de kas hebben gedaan. Echter, een accountant pleit hem later vrij en het vreemde is dat hij nooit een hartig woordje met haar daarover heeft gevoerd, althans dat claimt hij.

Daar vind ik hemzelf enigszins ongeloofwaardig, want waarom zou Verdonk hem zo maar aanvallen? Dat wordt uit het vraaggesprek niet duidelijk. Wel erkent hij dat het een strategische misstap van Verdonk is. Iets wat bij mij ook vraagtekens heeft gezet. Wat bezielde Verdonk, om iemand die twee jaar lang, dag en nacht, haar naar beste kunnen en vermogen, bijstond zo aan te pakken? Zelfs al had hij bepaalde misstappen begaan; waarom moest zij hem toch zo schofferen, door zulke keiharde beschuldigen te uiten en die naar 10 000 mensen te mailen?

Voor mij persoonlijk is dat een bewijs dat Verdonk geen enkele klasse noch innerlijke beschaving kent. Maar mijn mening is in deze niet relevant. Eigenlijk is mijn mening zelden relevant, maar de enige troost die ik u kan bieden is dat ik gelukkig geen lijstrekker van een politieke beweging ben, die claimt vernieuwend te zijn.

De voormalig rechterhand ervaart dat als "hoogverraad" en noemt dat "gewetenloos en karaktermoord". Hij heeft zich vergist in Verdonk voornamelijk als mens, naast al eerder politicus. Iets waar hij het zichtbaar moeilijk mee heeft "Ik dacht een close vriendschap te hebben."

Maar naast dat persoonlijke aspect, waarschuwt hij Nederland op eigenlijk precies dezelfde gronden als ondergetekende een half jaar geleden deed.

Nederland wordt voor de gek gehouden. Er is een beeld gevormd van “dingen die er niet zijn”. Rita is helemaal niet zo rechtdoorzee, constateert hij. Er is helemaal niks,geen geld, inhoud, discussie, of politici. Kortom. “het is een façade.”

Ook van de in totaal 18 mensen die haar na 25 maart 2006 steunden hebben 14 hebben haar inmiddels verlaten, zo bericht HP/de Tijd deze week. Allen komen zij aan het woord. En de kritiek is niet mals. Verdonk is "geen teamspeler", een ander noemt haar "geen sterke leider" en weer ander verklaart haar "nooit op inhoudelijke slimheden te betrapt te hebben."Voor de goede orde, dit zijn mensen die aanvankelijk voor haar vielen, geen natuurlijke vijanden.

Kortom, om mijzelf te citeren: Rita is een heleboel niks!


De uitzending van Nova staat hier.

Mijn eerdere artikelen staan hier:

Rita is een heleboel niks

De ideeënarmoede van Rita


10 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat je Verdonk wat betreft zakelijke en feitelijke aspecten afbrandt, als dat terecht is: okee.
Maar dit "Verdonk kent geen enkele klasse noch innerlijke beschaving" valt me erg van je tegen, beste Lodewijk. Dit soort stoten onder de gordel verwacht ik meer van een Volkskrant-scribent of van Doorbraak-idioten ("Ruim Rita op"), die geen klasse noch innerlijke beschaving hebben.

Anoniem zei

Beste Lodewijk, het is allemaal zo oninteressant. Laat het nou eens waar zijn wat je schrijft. Laten we ervan uitgaan dat dit geen valse nichtenstreek is van de zwaar gefrustreerde Ed Sinke en het bij TON op dit moment een zooitje is. So what? Een incapabele Verdonk zal echt geen slecht figuur slaan tussen al het andere gespuis in Den Haag, waar onkunde al jaren de maatstaf is. Waar die enkeling die dan wel z’n kop boven het maaiveld uitsteekt, zonder pardon wordt geliquideerd. Gun haar die 20 zetels. Laat er eindelijk iemand zijn die Wilders de helpende hand toesteekt. Iemand die de VVD dwingt een meer rechtse koers te varen. Als dat het resultaat is van een overwinning voor Verdonk, dan vind ik het al prima. Jij toch ook?

Anoniem zei

In elk land is een flink deel van de bevolking ronduit dom. Dus maakt een oppervlakkig mens als Verdonk kans op veel stemmen. Zo simpel ligt het. En als ze er mee ophoudt, dan staat wel een andere clown op. Overigens, Wilders maakt nu meer kans en hij, wat je ook van hem moge vinden, heeft wel een groep geschikte mensen om zich heen verzameld. Hij is veelvuldig in de kamer te vinden en hij staat voor zijn principes. Soms vraag ik me af, of Verdonk niet stiekem gesteund werd door mensen die Wilders willen verzwakken.

Anoniem zei

@Rowy: "In elk land is een flink deel van de bevolking ronduit dom."

Een gevaarlijke opmerking. Bestaat er soms een maatstaf voor dom? En wie zegt mij dat jij niet dom bent? En hoezo trekt oppervlakkigheid domme mensen aan? Was Fortuyn oppervlakkig? Dit zijn gedachtekronkels waar je m.i. verre van moet blijven. En al zou het waar zijn, dan vind je die domme mensen statistisch gezien dus allang bij de grootste partijen. Bijvoorbeeld bij het CDA. Waarom zouden ze daar vertrekken? Als ze zo dom zijn hebben ze toch niks in de gaten.

Rowy, mensen onderverdelen in dom en niet dom, en jezelf natuurlijk plaatsen onder die laatste categorie, is een beetje eng. Dom is een zeer relatief begrip en wordt meestal misbruikt door mensen die weinig goeds van zijn.

Anoniem zei

In HP de Tijd wordt het verhaal van Sinke door diverse anderen grotendeels bevestigd.
TON is een grote luchtbel, geen organisatie, weinig ideeen, zeker geen diepgang en Verdonk is volgens de verhalen intern bijzonder onaangenaam.

Lodewijk Nasser zei

Beste mensen. Kunnen jullie een alias gebruiken? Dan is onderling reageren iets makkelijker. BVD

@ Reactie 1.

Ik geloof erg in zelfreinigend vermogen. Je kan het ook omdraaien. Het onderwerp is te belangrijk omdat aan die lieden over te laten. Overigens ben ik over de Volkskrant niet negatief.

@ Reactie 2.
Dank voor je commentaar.

Dat vind ik ook een grote denkfout Geert. Je zegt in wezen dat Verdonk ontzien moet worden omdat anderen nog incompetenter zijn. Mijn kritiek is nu juist dat zij op inhoud niet te betrappen is; het is allemaal beeldvorming.

@Rowy.

Ik sluit mij bij het tweede gedeelte van je betoog aan. Verdonk wil zich profileren als het redelijke alternatief. Een lezer reageerde op mijn artikel. Kijk op HVV. Daarin geeft hij dat ook aan.

@5

Die wil ik inderdaad nu gaan lezen. Ben benieuwd wat daar in staat. Kan je ons alvast een tipje van de sluier oplichten?

BVD

Anoniem zei

Volgens mij is TON een truc van de gevestigde macht:

1. TON kaapt bij een verkiezing veel stemmen van Wilders.
2. TON bakt er vervolgens op opzichtige wijze niks van. Zie LPF.
3. De kiezer is gedesillusioneerd.

Let op!

C.Martel

Anoniem zei

@Lodewijk; "Je zegt in wezen dat Verdonk ontzien moet worden omdat anderen nog incompetenter zijn. Mijn kritiek is nu juist dat zij op inhoud niet te betrappen is; het is allemaal beeldvorming."

Dat zeg ik inderdaad. Het kan mij niet schelen of Verdonk de Messias is of niet. Het gaat mij om de zetelverdeling. Wat heb ik aan mooie praatjes als die vervolgens niet waargemaakt KUNNEN worden? Zie de PVV. Meer dan een blaffende hond is het niet. Helaas. Laten we nou eerst de macht pakken, de rest komt later wel. Desnoods gaan we Verdonk opvoeden. Als blijkt dat het publiek gek op haar is, dan is dat een zeer waardevolle kwaliteit. Probeer dat ook te waarderen. Een spelletjes-presentator hoeft niet per definitie ook een geweldige deelnemer te zijn. Hoe dan ook, elkaar de tent uitvechten nog voor er verkiezingen zijn, staat gelijk aan zelfmoord. Steun Rita, steun Geert en steun zelfs de hopeloze VVD. We hebben elkaar hard nodig.

Lodewijk Nasser zei

@ Geert,

Je hebt wel een punt. Maar ik denk juist dat Rita, parodoxaal genoeg, anderen juist in de wielen aan het rijden is.

BTW als je mij mailt, dan stuur ik je een voorpublicatie van mijn klein onderzoek naar het falen van rechts.

Anoniem zei

Lodewijk, graag!

geertgeel@hotmail.com